Tien manieren om succesvol te werken in een hybride organisatie
Veel mensen werkten de afgelopen anderhalf jaar vanuit huis. Met alle persoonlijke en maatschappelijke zorgen en lichamelijke en psychische klachten die daar bij horen. Toch hebben velen van hen ook ondervonden dat werken-op-afstand zo z’n voordelen heeft. Geen reistijd meer, gemakkelijker wisselen tussen werk en privé en meer tijd en ruimte voor gefocust werk.
Tegelijk heeft de pandemie ook laten zien dat mensen weliswaar deels terug naar hun kantoor willen, maar niet per se alleen voor het ‘echte’ werk, waarbij ze weer in een veel te drukke kantoortuin moeten zitten. Nee, het lijkt erop dat mensen vooral naar kantoor willen voor ontmoeting met hun collega’s. En voor intensieve vormen van (live) samenwerking.
Ook ná de coronacrisis zullen veel bedrijven hun medewerkers daarom gedeeltelijk laten thuiswerken. Professional organizer Karen Visser geeft tien tips om te floreren in zo’n hybride organisatie.
1. Haal het maximale uit iedere werkplek
Wat doe je waar het makkelijkst? Concentratiewerkzaamheden thuis, de verbinding met andere teams houden doe je op kantoor. Deel je werkzaamheden, voor zover dat lukt, ook op die manier in.
2. Zorg dat je iedere dag genoeg sociaal contact hebt
Ook als je thuiswerkt, kun je dat inbouwen, bijvoorbeeld door een belafspraak of virtueel lunchoverleg met een collega.
3. Onderbreek je werk wanneer het jou uitkomt
Ze staan niet meer naast je werkplek (“Heb je even?”) maar bellen, appen of chatten. Komt het niet uit? Manage die verwachtingen meteen en geef aan wanneer je terugbelt/-appt/-chat.
4. Spreek met elkaar af wanneer je bereikbaar bent
Een manager die ’s avonds blijft doormailen is prima, maar dat mag niet de norm zijn. Hetzelfde geldt voor vroege vogels die jou al om 8 uur bellen terwijl jij nog gapend aan je eerste koffie zit. Beide partijen horen te begrijpen dat er verschil is en mag zijn. De oplossing is de gulden middenweg!
5. Wees niet de politieagent op kantoor
Het zou niet jouw rol moeten zijn om collega’s die zich niet aan de regels houden (afstand, mondkapje, hygiëne) tot de orde te roepen. Zorg dat duidelijk is dat dit een taak is voor het team als geheel (“We doen dit met elkaar”) en wees geen politieagent aan wie geklikt wordt.
6. Zoek naar andere manieren om onderling contact te faciliteren
Een fysieke verjaardagskaart sturen naar het huisadres, een pubquiz bedenken voor bij de virtuele vrijdagmiddagborrel: je zult je creatieve kant moeten inzetten, wil je nog steeds je rol als sociale spin in het web blijven vervullen.
7. Maak nieuwe afspraken over digitale etiquette
Sowieso in e-mail, maar ook in chatkanalen en videobellen is een heel nieuwe cultuur aan het ontstaan. Doet iedereen daarin zijn eigen ding, dan kan het botsen. Afspraken over nieuwe vergaderetiquette zijn meestal geen overbodige luxe.
8. Voer thuis rituelen in die jou mentaal doen afschakelen
Kom je vanaf kantoor naar huis, dan volg je ruwweg dezelfde stappen: computer uit, jas aan, naar beneden lopen, auto/fiets/tram/bus/trein… Zorg dat je thuis ook een reeks stappen bedenkt die jou mentaal doen afschakelen: nu ben ik niet meer aan het werk, maar vrij.
9. Maak onlinevergaderingen interactiever
Mensen haken mentaal af bij de achtste Teams-meeting in hun agenda. Kunnen vergaderingen standaard korter? Of kan de voorzitter functies als polls en stellingen (duim omhoog bij eens, klappen bij oneens) gebruiken om bepaalde onderwerpen te peilen bij de deelnemers?
10. Geef aandacht aan stress bij collega’s
Deze pandemie zorgt bij veel mensen voor extra stress, op emotioneel en mentaal vlak. Geeft jouw leidinggevende dat voldoende aandacht in het team, of raken er collega’s buiten beeld? Hoe lastig het onderwerp ook is, het is actueel, relevant en belangrijk.
Bron: Frankwatching / Secretaresse Net